(Logo) NEXT! Verktyget för Tid, Arbetsorder och Projekt i Bygg och Entreprenadbranschen. Av byggare för byggare.

På måndag 2 oktober släpper vi äntligen vår nya portal för supportfrågor! För dig som kund innebär det att du kan registrera ditt supportärende direkt i portalen och få ett ärendenummer och samtidigt se pågående ärenden. Här kommer vi också visa information om tilläggstjänster, integrationer och våra konsulttjänster. Under hösten bygger vi upp vår FAQ så att du som kund ska få snabbare svar direkt i portalen.
Hur du kommer in i portalen? – Lugn, information kommer!

NEXT Support

2017-09-25

Nordiska Entreprenadsystem AB ska leverera och implementera affärssystemet NEXT hos Implenia, ansvarig entreprenör för ett av landets just nu mest komplexa infrastrukturprojektet, Getingmidjan.
- Vi är stolta över att en så professionell aktör som Implenia väljer NEXT som mobilt verktyg för ett sådant prestigeprojekt som Getingmidjan, säger Anders Jacobsson, huvudägare i NEAB.

Trots namnet är Projekt Getingmidjan ingen smal sak att klara av. Det handlar om att lösa de akuta tågtrafikproblemen mellan Stockholm Central och Stockholms södra, en av de mest trafikerade järnvägssträckorna i landet. Avsnittet  kallas just Getingmidjan och störningar på den sträckan får snabbt konsekvenser för en stor del av Sveriges tågtrafik. Det är alltså ett extremt viktigt projekt som startat sommaren 2017 och beräknas vara klart 2021.

Specialanpassat verktyg
För att få allting att fungera så effektivt som möjligt har Implenia valt NEXT som mobilt återrapporteringsverktyg för hela Projekt Getingmidjan. NEXT är det projekt- och affärsverktyg som Nordiska Entreprenadsystem AB har utvecklat och som är specialanpassat för byggbranschen.

Systemet sätter produktionen i centrum och har fokus på mobilitet. Det gör det möjligt för entreprenadföretaget att hantera hela det operativa arbetet papperslöst. Det höjer kvaliteten på återrapporterade data dramatiskt och sänker kostnaderna för det administrativa arbetet.

Befäster ställningen
I NEAB:såtagande ingår även implementeringen av systemet hos Implenia, samt utbildning av företagets produktionsledning. När NEXT är fullt implementerat kommer både Implenia-personal och ett stort antal underentreprenörer att utföra sina dagrapporter i NEXT. 

-Implenia omsätter ca 30 miljarder och är en av Europas mest kompetenta entreprenörer inom större infrastrukturprojekt, så det här avtalet befäster vår marknadsledande ställning som leverantör av mobila affärsverktyg till bygg- och anläggningsbranschen. I avtalet ingår även en option på leverans av NEXT till ytterligare infrastrukturprojekt som drivs av Implenia vilket i en förlängning även kan ledas oss ut i Europa tillsammans med dem, säger en mycket stolt Anders Jacobson. 

Krav på dokumentation
Det är Trafikverket som gett Implenia ansvaret för projekt Getingmidjan. Kontraktet är värt 885 miljoner kronor och med tanke på omfattningen ställer Trafikverket mycket hårda krav på dokumentationen av projektet. Rapporteringen från produktionspersonalen ska kunna ske snabbt och på ett användarvänligt sätt och allt det som beställaren kräver måste komma med i dagrapporterna. Med NEXT blir det möjligt.

Stadig expansion
Nordiska Entreprenadsystem AB har sitt säte i Linköping. Företaget har tack vare NEXT expanderat kraftigt de senaste åren och det råder ingen tvekan om att produkten har en marknadsledande ställning inom mark- och anläggningssektorn när det gäller mobila affärssystemlösningar. Som ytterligare bekräftelse på detta har NEAB fått förtroendet att skriva rikstäckande avtal med bransch- och arbetsgivarorganisationen Maskinentreprenörerna (ME).

Mer fakta om Nordiska Entreprenadsystem och NEXT finns på www.nordsys.se

Mer info:
Anders Jacobson, huvudägare NEAB - 0708-21 31 91
Lotten Tholander, vd NEAB - 0706-57 57 20

excitecnordiska entreprenadsystem

13 september 2017

 

Exsitec och Nordiska Entreprenadsystem, leverantör av programvaran NEXT som digitaliserar bygg- och entreprenadsektorn, tecknar ett strategiskt partneravtal för försäljning och leverans av NEXT till medelstora och större företag i Norden.

Exsitec är en av Sveriges ledande leverantörer av IT-baserade verksamhetssystem som affärssystem, beslutsstöd och mobila lösningar. Man har fler än 500 företag på kundlistan som inkluderar namnkunniga företag som Fonus, Linas Matkasse, Tele2 Business så väl som många små och medelstora tillväxtföretag. Nu ingår man ett strategiskt samarbete med Nordiska Entreprenadsystem för försäljning och leverans av programvaran NEXT som är ett mobilt digitalt affärsverktyg för bygg- och entreprenadbranschen.

Byggbranschen har varit sena med att ta till sig moderna IT-lösningar men nu sker digitaliseringen i rask takt. Under kort tid har NEXT skapat en kundlista som inkluderar Peab, Veolia och BDX Gruppen. Företaget Implenia
har även valt NEXT som mobilt återrapporteringsverktyg i projektet Getingmidjan i centrala Stockholm, vilket är ett av Sveriges mest prestigefyllda byggprojekt just nu.

− NEXT är på väg att bli ett affärsverktyg som saknar motstycke inom bygg- och entreprenadbranschen. Med verktyget officiellt i produktportföljen så kan vi nå ut till en ny kundbas och även erbjuda ett mer komplett
sortiment till våra befintliga kunder, säger Johan Kallblad, VD på Exsitec.

− Vi är kräsna när det gäller partners, men blev imponerade av Exsitecs sätt att implementera och ta ansvar för integrationen mellan NEXT och Visma Business. Vi upplever en enorm efterfrågan på NEXT och en del av våra
större kunder efterfrågar mer konsultstöd än vad vi har muskler att leverera. Därför passar Exsitecs kompetens oss mycket bra, säger Anders Jacobson, huvudägare av Nordiska Entreprenadsystem.

NEXT är ett molnbaserat verktyg som innehåller allt som behövs för den dagliga administrationen för bygg-, service- och entreprenadföretag. Den mobila lösningen har stöd för budget och prognos, dokumenthantering, rapportering och attestering av tid liksom möjlighet att följa upp både projekt och operativ verksamhet i detalj. Verktyget inkluderar även mobil tidbok, dagbok, egenkontroller, KMA, ritningar etc, och man arbetar även med att komplettera NEXT med dokument- och portallösningar.

Det strategiska samarbetet innebär att NEXT blir en ordinarie del i Exsitecs produktportfölj och supporterbjudande, och att Exsitec blir NEXTs primära konsultleverantör vid leverans till större kunder med behov av konsulttjänster.

För mer information:
Johan Kallblad, vd Exsitec
0706-65 99 09, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Anders Jacobson, grundare Nordiska Entreprenadsystem
0708-21 31 91, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

 

Om Exsitec
Exsitec är specialister på verksamhetssystem så som affärssystem, beslutsstöd och mobila lösningar. Vi hjälper företag att välja rätt IT-system som anpassas efter kundens verksamhet, vi ser till att allt fungerar tillsammans och tar ansvar efter leveransen. Exsitec har en rikstäckande leveransorganisation med 120 medarbetare med kombinerad kompetens inom IT och verksamhetsstyrning. Vi använder oss av marknadsledande system som Visma Business, Visma.net, QlikView/Sense, Effectplan, Mobigo, NEXT, EazyStock, Bitlog och MediusFlow. Exsitec har huvudkontor i Linköping samt regionkontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Örebro, Sundsvall och Söderhamn. www.exsitec.se

Om Nordiska Entreprenadsystem och NEXT
Nordiska Entreprenadsystem utvecklar och levererar produkten NEXT som är ett helt webbaserat projekt- och affärsverktyg för bygg-, service- och entreprenadbranschen. Integrerat med ekonomi- och lönesystem utgör NEXT ett komplett mobilt affärssystem som kan användas av bolag i alla storlekar, från det minsta företaget upp till miljardföretagen. Många av oss som jobbar på Nordiska Entreprenadsystem har en bakgrund som projektledare och konsulter som tidigare jobbat åt de rikstäckande byggarna, som NCC, Skanska och Peab och vi har genom åren samlat på oss 200 års gemensam branscherfarenhet. Bolaget är Linköpingsbaserat och har ca 250 kunder och närmare 10 000 NEXT-användare i Sverige och Norge. www.nordsys.se

 

kvartalets företag kv3 2017Diplom tilldelas
NORDISKA ENTREPRENADSYSTEM AB
För utmärkelsen
KVARTALETS FÖRETAG I LINKÖPING
Kvartal 3 2017

Motivering
Nordiska Entreprenadsystem AB är ett innovativt bolag med kunden i fokus. De levererar ett användarvänligt system som passar alla bolag inom byggbranschen. Anders Jacobsson har lyckats hitta en målgrupp, som idag inte får ut sin fulla potential utifrån sin affär och anpassat sitt system NEXT till att höja lönsamheten hos sina kunder. Vem som helst kan använda systemet oavsett datorvana. Detta har medfört att Nordiska Entreprenadssystem AB visar både vinst och tillväxt, samt att de kunder som använder systemet NEXT ökar sin lönsamhet. Tack vare tillväxten har även personalstyrkan ökat kraftigt, vilket skapar skatteintäkter till Linköping. Beroende på detta vill Framgångsrika Linköpings jury tilldela Anders Jacobsson och Nordiska Entreprenadsystem AB utmärkelsen kvartalets företag.

Undertecknat
Lars-Göran Torpheimer / Olof Braaf / Anders Mäki / Jessica Steén

sol gotland

Nordiska Entreprenadsystem (NEAB) har slutit avtal med Arriba, Gotlands största byggföretag. Avtalet omfattar leverans av det mobila och molnbaserade affärsverktyget NEXT. 

- Arriba är en premiumkund för oss och med det nya avtalet stärker vi våra positioner på Gotland, säger Anders Jacobson, huvudägare i NEAB.

NEAB i Linköping växer och avancerar på flera fronter just nu.
Ändå vill Anders Jacobsson beskriva affären med Arriba Byggnads AB som speciell. Han berömmer Gotlandsföretagets professionella inställning:
- Vi har nog aldrig stött på en kund som gjort en sådan noggrann inventering av marknaden innan man valde NEXT. Totalt tittade företaget på cirka 15 olika alternativ och därför är vi självklart extra stolta över att valet föll på oss. Och när vi väl körde igång var hela driftsättingen enormt välplanerad.

Unikt verktyg
Det nya avtalet innebär att den gotländska byggjätten ersätter flera äldre och serverbaserade system med de moderna molntjänsterna NEXT och Fortnox.
NEXT är ett branschspecifikt projekt- och affärsverktyg som NEAB har utvecklat och som gör det möjligt för företag i byggsvängen att hantera hela det operativa arbetet papperslöst. Det fokuserar på mobilitet och höjer kvaliteten på all data, samtidigt som det sänker kostnaderna för det administrativa arbetet.

Marknadens mest moderna
-Att förmedla rätt information i rätt tid är ett jätteproblem i en rörlig bransch som vår, säger Dan Kolmodin, vd för Arriba Byggnads AB. Med mobila lösningar kan vi involvera vår produktionspersonal på ett mycket bättre sätt. Vi kan fördela ansvaret ända ut till snickaren som slår i spiken. Det är bra för alla!
Han kallar nyinvesteringen i det unika IT-systemet ”ett omtag”.
- Vårt motto är ”Vi får Gotland att växa” och ska man vara en attraktiv arbetsgivare så måste man också erbjuda modern teknik. Med den här investeringen får vi det som är marknadens mest moderna lösning

Inspirerande samarbete
Anders Jacobsson på NEAB gläds över avtalet och ser fram mot ett fortsatt fruktbart samarbete med Gotlandsföretaget:
- I våra diskussioner med Arriba har det redan dykt upp flera mycket bra förslag på hur vi kan fortsätta utveckla NEXT. Det är en ren förmån att få jobba tillsammans med ett så professionellt bolag, avslutar han.

Om Nordiska Entreprenadsystem - se www.nordsys.se
Om Arriba Byggnads AB – se www.arribabygg.se

För mer info om NEXT:
Anders Jacobson, huvudägare NEAB, 0708-21 31 91
Lotten Tholander, vd NEAB, 0706-57 57 20

Pressmeddelande 30/5 2017
Designtech Solutions i Luleå och Nordiska Entreprenadsystem i Linköping har startat ett samarbete med enorm utvecklingspotential.
– Det här ger stor affärsnytta för alla företag i byggbranschen, säger Patrik Svanerudh, vd för Designtech Solutions.

Resultatet av samarbetet:
Ett ännu mer effektivt molnbaserat affärssystem för byggprojekt - med snabb, smidig och säker filhantering.

Affärssystemet heter NEXT och är utvecklat av Nordiska Entreprenadsystem AB Linköping. Systemet har snabbt blivit uppskattat och efterfrågat av bygg-, service och entreprenadföretag. Förutom att sköta hela den dagliga produktionen medger NEXT att kunder, leverantörer och andra externa parter tar del av utvald projektinformation där den viktigaste består av olika former av dokument. Filhanteringsprogrammet heter iCoordinator. Verktyget är utvecklat av Designtech Solutions i Luleå, som i 15 år tagit fram webbaserade program för
rationell hantering av filer och dokument. iCoordinator ger en effektiv och säker hantering av dokument och bidrar till enkel samverkan mellan företag.

 

För att läsa mer om Adam, Karin, Andreas, Helena och Magnus klicka här

 

Pussel nyanstallda

 

Låt oss få presentera våra fem nyanställningar under 2016!

 

KarinNr 1. Karin Ahlberg, Systemutvecklare - Varför Nordiska Entreprenadsystem?

"En vän i utvecklingsteamet tipsade mig för drygt ett år sedan om tjänsten. För mig som systemutvecklare är det roligt och utmanande att jobba med en ny utvecklingsplattform.
Det är ett trevligt och inkluderande gäng med en stark produkt som vi är stolta över. Det finns en kultur av kundfokus och vilja att lösa problem. Allt det jag tycker är viktigt!
Det är kul och jag trivs jättebra!"

Magnus Nilsson, Teknikansvarig: Karin är en frisk fläkt med nya, intressanta erfarenheter och kunskaper. I grunden har hon ett stort intresse av att utveckla både produkten och sitt eget samt teamets arbetssätt. Det har hon visat genom att leverera eleganta produktlösningar, samtidigt som hon kommit med förbättringsförslag som visat på goda insikter i hur man gör saker på ett bra sätt. Håll i hatten, farten har höjts på utvecklingsavdelningen!

 

AdamNr 2. Adam Nordenjack, Säljare - Varför Nordiska Entreprenadsystem?

"Ny teknik, innovationer och en förenkling i vardagen har alltid fascinerat mig. Hela mitt yrkesliv har bestått utav sälj och där det uteslutande målet varit att skapa glädje, varaktiga relationer och framförallt göra kunden nöjd.
Den positiva energi som uppstår när NEXT presenteras, nischad och anpassad för just den branschen är den bästa formen av lyckorus, att sedan se hur bolaget växer tillsammans med NEXT är som grädden på moset.
Att få delta och påverka ovanstående i kombination med ett nystartat bolag med en enorm kompetens så blev det hela ett självklart val. Det här är det rätta för mig!"

Anders Jacobsson, ansvarig Sälj & Affärsutveckling: På en närmast exploderande säljavdelning är det väldigt, väldigt många bollar i luften varje dag. Det är presentationer och kundmöten som ska planeras och följas upp. Det är nya kunder att kontakta, resor att planera, offerter som ska plockas fram, och det är avtal som ska hanteras mer formellt. Adam hjälper oss med allt detta, och han gör det med en stor portion positiv och ungdomlig entusiasm. På kort tid har han blivit en ovärderlig kugge i arbetet att se                                 till att inga bollar ramlar mellan stolarna. Precis vad vi gamla stötar behöver!

 

AndreasSNr 3. Andreas Samuelsson, Applikationskonsult - Varför Nordiska Entreprenadsystem?

"Att få vara med i ett ungt framgångsrikt företag med en ljus framtid lät spännande. Jag vill vara del av en grupp som drivs av utveckling och en ledning som verkligen brinner för det de gör. Här känner jag att jag kommit rätt!
Jag har en bakgrund inom ekonomi och IT, så att få kombinera mina tidigare erfarenheter och applicera dem här är verkligen jätteroligt. Mitt engagemang är stort vid varje kundimplementation för att underlätta kundens arbete och att se slutresultatet är helt fantastiskt. Här får jag ett stort ansvar och känner att jag kan växa i rollen som applikationskonsult."

Lotten Tholander, VD: Andreas bakgrund med kunskap om redovisningsekonomi och affärssystem är ett mycket bra komplement till vår bygg/entreprenadkunskap, då integration mellan NEXT och ekonomisystemet är en viktig del hos våra kunder. Under hösten har han visat att han snabbt kan sätta sig in i våra kunders verksamheter och ansvarar redan för flera egna kundprojekt!

 

HelenaNr 4. Helena Lönnborg, Supportansvarig & Administratör - Varför Nordiska Entreprenadsystem?

"När möjligheten dök upp att få bli supportansvarig var det inget jag tvekade på. Variationen i arbetet med många bollar i luften och att få hjälpa våra kunder är något jag brinner för.
Efter 16 år inom byggbranschen hoppas jag kunna dela med mig av min erfarenhet.
Teamet har tagit emot mig på bästa sätt och här finns inga hinder bara möjligheter!"

Lotten Tholander,VD: Helena tar ansvaret för vår support och vår interna administration. Med en bakgrund inom el-, klimat- och rörinstallationsbranschen har hon en bra grundförståelse för våra kunders verksamheter, vilket kommer väl till pass inom supporten. På kort tid har hon visat att, med sin förmåga att planera, följa upp och hålla ordning på många aktiviteter samtidigt, sitter rollen ”som handen i handsken”. Hon är redan den på kontoret som har koll på läget!

 

LordNr 5. Magnus Lord, Applikationskonsult & Ekonomiexpert - Varför Nordiska Entreprenadsystem?

"Sedan jag började arbeta efter min ekonomiutbildning har jag alltid intresserat mej för ekonomi i kombination med datasystem och hur man kan effektivisera arbetet genom att ta hjälp av bra programvaror. Jag har i alla mina tjänster alltid strävat efter ständiga förbättringar i arbetssätt med systemstöd. Jag har följt Nordiska Entreprenadsystem sedan det startade och vet att systemet ger ett fantastiskt stöd för både ekonomiavdelningen och projektledaren ute i produktionen. Jag känner många inom företaget sedan lång tid tillbaka och vet att det är en stor framåtanda inom företaget med mycket energi och det är något som passar mej väldigt bra."

Lotten Tholander, VD: Med stöd av Magnus långa och gedigna erfarenhet inom både redovisning/ekonomi och systemlösningar har vi nu mycket goda möjligheter att genomföra analyser och ta oss an kunder med komplexare ekonomiska frågeställningar i förhållande till NEXT. En ekonomiexpert med ena foten i produktion är ett mycket bra komplement till ett i övrigt mycket kompetent gäng!

  

scanmastNordiska Entreprenadsystem tecknar avtal med Scanmast avseende det mobila och molnbaserade affärsverktyget NEXT.

Det Mora-baserade bolaget Scanmast är ett av Nordens ledande företag när det gäller konstruktion och uppförande av olika typer av mast- och tornkonstruktioner och tar helhetsansvar för hela processen från design och projektering till byggnation, installation och underhåll. Under senare år har man kompletterat erbjudandet med fiberdragning och jobbar därmed även under mark. Scanmast växer snabbt och omsätter ca 360 Mkr i Sverige och Norge, har ca 100 anställda, och sysselsätter ytterligare 100 personer genom underentreprenörer. Ambitionen är att fortsätta växa, och att inom 3 år omsätta 500 Mkr.

...välkomnas till Nordbygg 5-8 April!nb-logga

Nordbygg är Sveriges stora byggmässa som arrangeras vart annat år med över 800 utställare och ca 60 000 besökare.

Nordbygg ger dig ett säkert grepp om utvecklingen inom bygg-, VVS-och fastighetsbranschen. Med utställare från drygt 30 länder på plats för att visa upp spännande nyheter, smarta lösningar och nya idéer.

NEXT teamet ser fram emot att välkomna dig till Nordbygg, den 5-8 april 2016!

Välkommen att besöka oss i monter C01:02

Läs mer om vad vi visar under Nordbygg.

inpassering-nb



 ME InköpVisma Integration PartnerexcitecFortnox   Briljant